У 2017 році в Україні почався спалах кору, який триває і досі, а з ним і активне пропагування вакцинації як способу подолання епідемії. У багатьох ЗМІ чи не щодня наголошують на необхідності вакцинувати дітей та й самим робити це також. Однак українці поділилися на два табори: тих, хто вакцинує дітей та тих, хто проти вакцини. Розгорілися дискусії про те, що хтось хоче заробити грошей на цьому ажіотажі, про те, що вакцини шкідливі і можуть призвести до аутизму та інших складних захворювань. Підігріває ситуацію і те, що безкоштовною є «індійська» вакцина, яка у суспільстві вважається неякісною, а за «європейську» батькам доведеться викласти чималеньку суму у кілька тисяч гривень. Як молода мама я теж постала перед вибором: вакцинувати чи ні?

І ось читаючи та переглядаючи матеріали за і проти, задалася питанням: а яка думка Церкви з цього приводу? Адже Церква має авторитет серед християн і висловлює свою позицію щодо тем втручання людини у розвиток усього живого. Зокрема, гостро критикує аборти, не схвалює евтаназію та смертну кару. А от чітка позиція щодо щеплень трапляється у ЗМІ зрідка. А це теж одне з питань біоетики, хоча й дещо іншого ґатунку. Вирішила дізнатися більше про думку щодо щеплень, зокрема УГКЦ.

Як церква ставиться до вакцинації? Чи наявні конкретні документи в цьому питанні?

Якщо звернутися до документів Католицької Церкви, то у Словнику морального богослов’я випуску 1955 року стверджено, що, попри можливі побічні явища, іноді досить важкі (наприклад, випадки енцефаліту після щеплень проти віспи), медична статистика свідчить про корисність щеплень. Таким чином, йдеться у статті богословського словника, «не мають рації лікарі, які заявляють про марність щеплень. За допомогою таких тверджень вони викликають відмови від вакцинації, сприяючи цим поверненню, або подальшому розвиткові небезпечних епідемічних вогнищ».

Позитивне судження про програми вакцинації та пошук нових вакцин висловив папа Бенедикт XVI у 2007 році в промові до міністрів фінансів.

«Вакцинація необхідна для захисту суспільства від смертельно небезпечних хворіб при умові, що вона не суперечитиме благу конкретної особи» йдеться у статі, опублікованій на сайті Школи біоетики УКУ, авторства Марії Яреми, доктора біоетики, Ярини Лесняк, лікаря-педіатра та о. Ігора Бойка, доктора морального богослов’я. Загалом, за словами Ярини Лесняк, церква позитивно ставиться до вакцинації.

Частина вакцин виготовлена на абортованих людських ембріонах. Чи є прийнятним тоді щеплення такою вакциною з релігійного погляду?

Відповідь на це питання дає документ Папської академії «За життя», опублікований у червні 2005 року. А на сторінках сайту Школи біоетики УКУ є стисла відповідь. Справді, деякі вакцини виготовляють з біоматеріалів, які взяті з людських ембріонів. Це вакцина проти краснухи. Однак, у статті зазначено, що «сьогодні ніхто не потребує нових біоматеріалів для виготовлення тієї чи іншої вакцини, тобто не йдеться про постійне використовування клітин людських ембріонів, а отже, не йдеться про сприяння абортивній індустрії».

Проте, навіть вживаючи біоматеріали давно абортованих дітей, ми в непрямий спосіб визнаємо аборти. Адже тут йдеться про сам факт аборту, а не те, коли він відбувся. Тож моральна проблема залишається. І Церква в цьому випадку заохочує використовувати альтернативні вакцини від краснухи, виготовлені на біоматеріалах тваринного походження при цьому, «з огляду на наслідки перенесеної хвороби та її контагіозність, не забороняє використання існуючих вакцин» — підсумовують автори статті.

На використанні альтернативних вакцин наголошує також експерт Дебі Віннедж. Вона нещодавно спростувала поширений міф, відповідно до якого для винайдення вакцини проти поліомієліту вчинено тільки кілька абортів, і то дуже давно. І розповіла, що для того, щоб вивести ідеальну лінію клітин, було вчинено сотні абортів.

Перелік вакцин, які були виготовлені з використанням тканин абортованих дітей створила організація «Сhildren of God for Life». Там є і перелік морально допустимих альтернатив цим вакцинам (у таблиці синім кольором). Сюди входить також вакцина Priorix Tetrа компанії GlaxoSmithKline від КПК, яка від 2010 року не має морально допустимої альтернативи.

«Деколи батьки запитують мене вакцинувати дитину від певного захворювання чи ні, якщо не існує морально допустимої альтернативи. Однак з цим запитанням вони повинні звертатись до Бога в молитві і робити те, що Він вкладає у їхні серця», — зазначає Дебі Віннедж.

Чи має духовенство заохочувати до щеплення?

Цьогоріч представники влади, зокрема на Львівщині, зверталися до владик з проханням поширювати інформацію серед вірян про необхідність вакцинації від кору та закликати їх щепитись.

Однак, речник архиєпархії отець Павло Дроздяк зазначив у Львівській архиєпархії УГКЦ не будуть говорити про вакцинацію від кору, бо це завдання держави, МОЗ, НСЗУ та інших медичних інституцій і закладів.

«Коли ми говоримо про вакцинацію, Церква не може ніколи закликати прямо до таких речей, адже це є втручання у добру свідомість громадян, вірних церкви. Церква не може брати на себе таку відповідальність», — каже о. Павло Дроздяк.

Церква має свої завдання, а медики — свої. Тож втручатися з таким питання в Церкву держава не повинна, переконані також духівники інших міст.

Підсумовуючи, можу сказати лише одне: перед щепленням варто ретельно вивчити тему вакцинації, виявити особливості організму дитини чи свого власного і вже тоді приймати рішення вакцинувати чи ні. Так, це довго і складно, особливо не маючи медичної освіти, але відповідальність за наш вибір несемо тільки ми самі, тому потрібно робити його свідомо.

Анна Грапенюк

Використані матеріали: CREDO, http://bioethics.ucu.edu.ua, Твоє місто, http://catholicnews.org.ua

Фото https://nnovosti.info/

Додати коментар


Захисний код
Оновити

Домашня Церква

dalibor
Дух свідчитиме… Як відомо, в грецькій мові поняття «мученик» передається словом «свідок», таким чин... Безперечно, власні зусилля для самоконтролю важл...
Цінувати. Навчитися цінувати все, що маю. Зберігати внутрішню чистоту і вмиротвореність. Бути в рівн...
dalibor
«Разом із Пеггі Блу ми довго читали «Медичний словник». Це її улюблена книжка. Вона захоплюється хворобами і запитує себе, які...
dalibor
«…Архетип незрячого вказує на втрату самоусвідомлення, западання в сон, відчуття небуття, перетворення в ніщо. Існувати – значить бути видимим.»Джон Галл...
З кожним роком у Львові збільшується кількість сакральних споруд. Сучасні архітектори послуговуються...
Ден пішов добровольцем до Національної гвардії у перших рядах.  Новини про нього ми дізнаємось від його молодшої сестри, яка періодично...
Не так давно «Духовність» проводила інтернет-опитування щодо формату викладання християнської етики в школах. Тема актуальна і цікава, тож в мене...
Англійський письменник Вільям Коллінз колись сказав: "У житті кожної людини, напевно, знайдуться хви...
В наш час дуже часто звучить питання із знаками оклику – в чому моє покликання, як знайти його, ві...
   Очень тяжело говорить о мире во время войны. Еще тяжелее говорить о нем в памятные дни, которые м...
dalibor
«Маловіре! Чого ти засумнівався?», - звернувся Ісус до Петра, коли той, злякавшись сильного вітру, почав потопати. Такий брак певності може...