Казкотерапія: Ти все зможеш!

Казки здатні лікувати, зцілювати та наповнювати наш внутрішній світ гармонією. Завдяки казковій реальності можна віднайти себе, свій потенціал, впоратись з проблемами та переживаннями. Тому хороші історії потрібні всім, не залежно від віку і формату. Сюжети книг, фільмів і розповідей ми “приміряємо на себе”, зіставляємо себе з героями. Під їхнім впливом можемо змінювати свою поведінку, орієнтири та світогляд.

По-особливому казки сприймають у різдвяний час. Бо все навколо якесь магічне. І руки аж тягнуться до книжкової полиці за улюбленою різдвяною історією. Напередодні Різдва ми вирішили поспілкуватись з дитячим психологом, казкотерапевтом, керівником Студії Казки, Оленою Петрушкевич про казку як метод терапії, важливість її у дорослому житті та колосальний вплив на дітей.

Олена Петрушкевич за освітою дитячий психолог. 12 років тому вирішила повернулась з HR-сфери у дитячу психологію. У цей час зацікавилась новим методом у психології – комплексною казкотерапію. Відтоді стала лікувати за допомогою казок та передавати свій досвід іншим.

 Казкотерапія для життя

 Казкотерапія — це метод насамперед для дорослих. Багатьох це дивує. Адже слово «казка» натякає на щось дитяче. Для мене це теж було відкриттям. Та насправді комплексна казкотерапія призначена для дорослих, і лише певні інструменти можна використовувати для дітей, але обов’язково потрібно зважати на вік. Концепція казкотерапії полягає у світобаченні, що все має зміст у цьому житті. Кожен день – нове життя, сповнене сенсу та без випадковостей, з вірою у диво.

 Схеми методу казкотерапії давно описані та є у вільному доступі. Казкотерапевт читає або розповідає казку, яка відображає ситуацію або стан, у якій перебуває людина. Герої у казці долають перешкоди, борються з труднощами, але, врешті, все закінчується добре. У казці відбувається моделювання реальності, де людина співпереживає герою, ідентифікує себе з ним і проживає ніби його роль. І у людини в житті з’являється орієнтир, як вийти зі складного становища.

 У своїй практиці не лише використовую відомі казки, але й пишу авторські. Звісно, якщо поведінка дитини подібна до поведінки колобка з казки, то послуговуюсь готовими метафорами. За необхідності пишу спеціальні терапевтичні казки, що виконують глибинну функцію. Перш ніж написати казку, маю поспілкуватись з дитиною, з батьками, поспостерігати за їхнім спілкуванням між собою. Дізнатись, чим дитина цікавиться, які мультфільми полюбляє, і навіть, як батьки називають дитину, все це враховую під час написання історії. Я дуже заглиблююсь у те, як себе дитина почуває, роздумую над тим, як їй з тією проблемою живеться, що мучить її всередині. Поспілкувавшись з дитиною, більш-менш уявляю, який у неї характер і темперамент, і тоді стараюсь написати так, щоб їй це було близько.

 Які казки лікують?

 Для корекції поведінки підійдуть звичайні художні казки, які можна видозмінювати та осучаснювати. Щоб дати раду з емоційними розладами, варто працювати з авторськими терапевтичними казками. Казки мають нести ціннісний зміст та давати життєві рецепти. Можна навіть не поділяти погляди автора казки, скажімо з моральних принципів, але не варто відкидати таку історію. Такі тексти є теж корисними, бо на основі них дитині можна показати різні погляди і пояснити, в чому розбіжність та чому варто прислухатись саме до ваших життєвих цінностей. «Якщо герою у казці важливо досягати успіху будь-якими методами, а я, як мама, не хочу, щоб моя дитина, ідентифікувала себе з ним, читаючи таку історію дитині треба пояснити ці моменти. Усе довкола на дитину впливає, це стає її досвідом. Герої казок – стають взірцями у житті. Для батьків важливо розуміти, що потрапляє в поле зору дітей. Коли 90 % мультфільмів, що дивиться дитина, побудовані на сюжетах боротьби, де сильніші перемагають слабших і це основний контент – то питання не в дитині, а в тому, що батьки дозволили їй і надали доступ до перегляду. Маємо пам’ятати, що все це наповнює внутрішній світ дитини.

 Давайте дітям красивий та ціннісний контент, пропонуйте альтернативу. У разі негативного попереднього досвіду – ми вже цього не заберемо, але запропонувавши інше, можемо потрохи змінити ситуацію. Умовно, дитина закохалась у героя, який не ділиться ні з ким, все накопичує лише собі. Вам це не подобається, бо у вашій сім’ї зовсім інші цінності. Коли ви кажете дитині, що це погано, навпаки ви фіксуєте дитині думку: “Мама мене не розуміє, мені ж цей герой подобається”. Що з цим всім робити? Потрібно у цій ситуації не оцінювати почуття дитини, а показати яскраві приклади та наслідки дій героя казки чи мультфільма. І протягом певного часу повертатись до цієї теми, підсилювати відповідним контентом.

 Казки для дорослих

 У терапії з дорослими важливо, щоб казка мала яскраву метафору та була написана у конкретному стилі, аби дорослий її сприйняв. Людина у казці має віднайти досвід, того, що все вийде! До прикладу, ви завжди запізнюєтесь і хочете відкоригувати свою звичку. В авторській казці треба описати, чому ви запізнюєтесь, як усунути причину цього, і яку вигоду ви отримаєте, як не будете запізнюватися.

 Казкотерапія — це не тільки робота з текстом, а комплекс певних методик. Інколи достатньо лише читання казок, інколи є потреба у ритуалах – намалювати малюнок, скласти пазли, зліпити фігурку. Дуже важливо метафору з казки матеріалізувати у дії.

 Лікувати казками можуть не лише професійні психологи. Ази казкотерапії опановують люди, що працюють в освіті, мами, що хочуть краще розуміти свою дитину, та люди, які цікавляться цією методикою та прагнуть писати історії, які не нашкодять.

 

Спробуйте і Ви у теплий різдвяний вечір написати історію для себе. Можливо, вона щось змінить у вашому житті?

 Олеся Барчук

Фото зі сторінки FB

Домашня Церква

Наталія Ліхновська
Дух свідчитиме… Як відомо, в грецькій мові поняття «мученик» передається словом «свідок», таким чин... Безперечно, власні зусилля для самоконтролю важл...
Ніна Поліщук
Цінувати. Навчитися цінувати все, що маю. Зберігати внутрішню чистоту і вмиротвореність. Бути в рівн...
Наталія Ліхновська
«Разом із Пеггі Блу ми довго читали «Медичний словник». Це її улюблена книжка. Вона захоплюється хворобами і запитує себе, які...
Наталія Ліхновська
«…Архетип незрячого вказує на втрату самоусвідомлення, западання в сон, відчуття небуття, перетворення в ніщо. Існувати – значить бути видимим.»Джон Галл...
Мартa Гладкa
З кожним роком у Львові збільшується кількість сакральних споруд. Сучасні архітектори послуговуються...
Марія Гаврилишин
Ден пішов добровольцем до Національної гвардії у перших рядах.  Новини про нього ми дізнаємось від його молодшої сестри, яка періодично...
Олена Гриньків
Не так давно «Духовність» проводила інтернет-опитування щодо формату викладання християнської етики в школах. Тема актуальна і цікава, тож в мене...
Ліда Батіг
Англійський письменник Вільям Коллінз колись сказав: "У житті кожної людини, напевно, знайдуться хви...
Марія Голяш
В наш час дуже часто звучить питання із знаками оклику – в чому моє покликання, як знайти його, ві...
Сніжана Зелінська
   Очень тяжело говорить о мире во время войны. Еще тяжелее говорить о нем в памятные дни, которые м...
Наталія Ліхновська
«Маловіре! Чого ти засумнівався?», - звернувся Ісус до Петра, коли той, злякавшись сильного вітру, почав потопати. Такий брак певності може...