Україна віддавна є місцем зустрічі різних національностей, культур, різних традицій християнства. І внаслідок цього проблема єдності християн тут завжди була живою і актуальною. За сьогоднішніх обставин у вже незалежній Україні питання пошуку єдності між християнами стає щораз важливішим, оскільки наше суспільство, розділене політичними й міжконфесійними конфліктами, дуже потребує загальнохристиянської єдності, свідчення та міжрелігійного порозуміння. Християнські Церкви в Україні покликані в один голос проповідувати Євангеліє, проте конфесійна закритість, негативне, а іноді й вороже ставлення християн різних конфесій одне до одного істотно приглушують голос Христа. Тому дедалі більшої актуальності в наш час набуває рух до порозуміння між Церквами – екуменічний рух, який керується не політичними чи корисливими мотивами, а заповіддю Христа: «...Щоб ви любили одне одного!.. З того усі спізнають, що ви мої учні, коли любов взаємну будете мати» (Йо. 13: 34, 35).

Екуменізм – це рух за подолання відчуження, протистояння та ворожнечі між християнами різних конфесій; це рух за творення братніх стосунків між ними та налагодження співпраці, щоб спільно, в один голос, свідчити світові про єдиного Христа та спільно шукати відповіді на виклики сучасного світу; у найвищій точці – це рух за досягнення сопричастя та єдності між християнами задля сповнення заповіді Христа: «Щоб усі були одно, як ти, Отче в мені, а я в тобі, щоб і вони були в нас об’єднані...» (Йо. 17: 21).

Отож за своєю глибинною природою, екуменізм є відповіддю християн на заклик Христа до єдності. Як це втілюють практично? Відповідно до загальноприйнятого розрізнення виокремлюють екуменізм як «екуменізм істини» та як «екуменізм любові».

«Екуменізм істини» – це діалог експертів-богословів, які обговорюють доктринальні відмінності, що сформувалися у різних конфесій упродовж історії. Це діалог, що його проводять під час офіційних міжцерковних діалогів.

Натомість «екуменізм любові» охоплює широкий спектр діяльності. «Екуменізм любові» – це комплекс заходів і велика кількість галузей, до яких може долучитися кожен із нас. Це і спільна молитва, і спільна участь у святих таїнствах (крім Євхаристії), спільне роздумування і праця над Святим Письмом, це й спільна участь у різноманітних благодійних проектах. Цей екуменізм є ніби серцем, підтримкою екуменізму істини. Він не є лише першим етапом для «екуменізму істини», але не втрачає ніколи свого значення. Екуменізм як явище є широким і багатоманітним.

Екуменічна діяльність вже має конкретні результати: започатковано багато офіційних екуменічних діалогів на різних рівнях, які вже принесли і продовжують приносити свої плоди, незліченна кількість ініціатив у межах «екуменізму любові», де християни багатьох конфесій познайомилися одні з одними, налагодили співпрацю і заснували дружні та братерські стосунки. Однак великою проблемою в нашій українській дійсності є непоінформованість вірних стосовно самого діалогу, його плодів і можливості залучення до нього на своєму рівні. Це спільна проблема для багатьох українських конфесій, можливо внаслідок того, що за радянських часів внутрішнє християнство було закритим від міжнародних глобальних процесів у цій сфері. Ми мало знали про існування Всесвітньої Ради Церков, про ІІ Ватиканський собор, який змінив образ Католицької Церкви.

Інститут екуменічних студій, що створений 2004 року при Українському католицькому університеті, намагається за таких обставин внести свою лепту у цей процес ознайомлення з екуменічним рухом, його популяризації. В Інституті діють три магістерські програми, майже ідентичні за змістом, але відмінні за форматом: Магістерська програма екуменічних наук, Дистанційна програма екуменічних наук, Англомовна Дистанційна програма екуменічних наук.

Є суто богословські предмети, у викладанні котрих застосовано екуменічний, понадконфесійний, неполемічний підхід. На цьому рівні можемо говорити про вживання відповідної лексики, уникання одностороннього підходу до подання історичних фактів тощо. Тут можемо говорити про виховання студентів у повазі до інших конфесій, до інших традицій, до «інакшості» як такої. А є предмети стисло екуменічні, які розкривають його природу, наприклад, історія екуменічного руху, біблійні основи екуменізму, богословські діалоги, сакраментологія тощо.

Магістерська програма екуменічних наук (МПЕН) задумана для студентів інших навчальних закладів, котрі вже отримали ступінь бакалавра, але мають бажання і можливість здобути паралельно до свого основного навчання ще одну додаткову спеціальність. Ми пропонуємо три спеціалізації: журналістика (з поглибленим вивченням релігійних предметів); християнська етика (дає можливість викладання християнської етики у школах); медико-психологічний та соціальний супровід осіб з особливими потребами. Лекції організовані в такий спосіб, щоби студенти могли відвідувати лекції паралельно з основним місцем навчання.

Дистанційна магістерська програма екуменічних наук (ДМПЕН) дає можливість навчатися за двома спеціалізаціями: релігійна журналістика; християнська етика. Але також існує можливість вивчали лише окремі предмети для тих, хто не має наміру отримувати магістерський диплом, але має бажання розширити свій духовний горизонт, поглибити знання в релігійній сфері. Ця програма, з одного боку, має обмежене спілкування викладачів і студентів, проте, з іншого боку, дає кращу можливість розпоряджатися своїм часом, а людям з усієї України, і не тільки, брати в ній участь.

Третя програма – також дистанційна, тож діє за таким самим принципом, але вона англомовна.

Тарас Курилець

Фото:

1. www.iesdistance.org.ua

2, 3 - Архів ІЕС

Відгуки студентів про навчання в Інституті екуменічних студій:

Відгук студентки Надії Вовк :

Коли вже навчання далеко позаду, а доросле життя ставить набагато серйозніші виклики, часто згадується безтурботно-солодке студентське життя. Можливо, у час сесій та іспитів «турбот» не бракувало, але насправді студентські часи – найпрекрасніший період у житті. І чомусь, коли я згадую свій «найпрекрасніший період», то зовсім забуваються п’ять років навчання в Львівському національному університеті ім. І. Франка, а перед очима виринають образи і спогади лише про МПЕН…

Все було настільки класно і насичено різноманітними подіями, що я й незчулася, як промайнуло 2 роки. Просто до сліз не хотілось покидати теплі стіни УКУ та розлучатись із хорошими друзями, тому ми досі підтримуємо зв’язки із багатьма колишніми одногрупниками. Адже МПЕН вчить не тільки розумінню багатьох, досі невідомих, речей, але любові. Любові до Бога та до ближніх. За час навчання наша група стала великою і дружньою сім’єю, яку я любитиму і пам’ятатиму завжди.

А ще Магістерська програма екуменічних наук – це великі можливості та перспективи. Навіть, якщо точно знаєш, що у подальшій професійній діяльності ці безцінні знання тобі жодним чином не знадобляться – відмовляти собі у цьому задоволенні не варто. МПЕН дав мені довгоочікуваний поштовх у життя, озброївши глибокими знаннями релігії, філософії, історії Церкви, іноземних мов, які мені стають у нагоді щодня. Мабуть, зайвим буде згадувати, що вперше я перетнула кордон та побачила світ саме завдяки Інституту екуменічних студій.

Навчання у МПЕН – це зовсім інша реальність, відмінна від будь-яких інших студій в українських вишах. Там дають дещо більше, ніж теоретичні знання – можливість пізнати та полюбити не лише навколишній світ із його розбіжностями та суперечностями, але й самого себе!

Відгук студента Ігоря Сенечка:

Перш за все, навчання на МПЕН - це надзвичайно цікавий та абсолютно новий курс вивчення людини у її взаємозв`язку із суспільством та церквою, про що не дізнаєшся ні в книжках, ні в інтернеті. МПЕН відкриває чудові можливості для самореалізації власних творчих задумів і самовдосконалення.

Між студентами та викладачами (працівниками) програми завжди присутня взаємоповага та взаємодопомога, що є додатковим стимулом до знань. Інтеректавний виклад матеріалу, часто у формі дискусій та розмов із залученням сучасних комп`ютерних технологій значно покращує розуміння тематики кожного курсу. Тобто відчутна західна модель освітнього процесу, котру мало де віднайдеш в українському виші.

Зрештою, МПЕН - це хороша нагода значно покращити свої знання із найпоширеніших іноземних мов. Тут ви знайдете осередок творчих і життєрадісних колег, що допоможе змінити твоє життя на краще)

Навчання на МПЕН - це шанс відкрити невідоме досі, пізнати глибше свою ідентичність і розширити власний світогляд) Організація щорічних волонтерських поїздок за кордон - цьому яскраве підтвердження!

Дякую УКУ за МПЕН!

Всі вігуки студентів

 

 

Додати коментар


Захисний код
Оновити

Домашня Церква

dalibor
Дух свідчитиме… Як відомо, в грецькій мові поняття «мученик» передається словом «свідок», таким чин... Безперечно, власні зусилля для самоконтролю важл...
Цінувати. Навчитися цінувати все, що маю. Зберігати внутрішню чистоту і вмиротвореність. Бути в рівн...
dalibor
«Разом із Пеггі Блу ми довго читали «Медичний словник». Це її улюблена книжка. Вона захоплюється хворобами і запитує себе, які...
dalibor
«…Архетип незрячого вказує на втрату самоусвідомлення, западання в сон, відчуття небуття, перетворення в ніщо. Існувати – значить бути видимим.»Джон Галл...
З кожним роком у Львові збільшується кількість сакральних споруд. Сучасні архітектори послуговуються...
Ден пішов добровольцем до Національної гвардії у перших рядах.  Новини про нього ми дізнаємось від його молодшої сестри, яка періодично...
Не так давно «Духовність» проводила інтернет-опитування щодо формату викладання християнської етики в школах. Тема актуальна і цікава, тож в мене...
Англійський письменник Вільям Коллінз колись сказав: "У житті кожної людини, напевно, знайдуться хви...
В наш час дуже часто звучить питання із знаками оклику – в чому моє покликання, як знайти його, ві...
   Очень тяжело говорить о мире во время войны. Еще тяжелее говорить о нем в памятные дни, которые м...
dalibor
«Маловіре! Чого ти засумнівався?», - звернувся Ісус до Петра, коли той, злякавшись сильного вітру, почав потопати. Такий брак певності може...