Дистанційне навчання все більше набуває популярності за кордоном. Адже це зручно і легко для людей, які працюють, мають сім’ю та все ж бажають здобувати освіту. В Україні таке навчання з’явилося зовсім недавно та вже починає активно розвиватися. Один з прикладів Дистанційна магістерська програма екуменічних наук (ДМПЕН), яку створив Інститут екуменічних студій. Навчання є двомовним, що дає можливість навчатися на програмі як українським студентам, так і іноземцям. Про новий підхід до навчання, нюанси дистанційної програми та його перспективи ми поспілкувалися з координатором україномовної Дистанційної магістерської програми екуменічних наук Тарасом Курильцем.

–  Ми звикли до того, що навчання повинно відбуватися традиційно за прямого контакту з викладачами, однокурсниками, що є і під час стаціонарного, і під час заочного навчання. А Дистанційна магістерська програма екуменічних наук (ДМПЕН) вже в самій назві передбачає дистанцію з наставниками. Як сприймають такий підхід студенти та викладачі в Україні?

– Поки що для України це – річ дуже нова, але в світі загалом така освіта вже починає пробивати собі дорогу. Навіть існують окремі університети, які спеціалізуються суто на дистанційній формі навчання. Тому для світу тут немає нічого нового. Для нас ще трохи нове і ми мусимо до цього звикати. Ми звикли до безпосереднього контакту з викладачем. А ця програма вимагає більше відповідальності та чесності від студента. Є звичайно багато методів, програм пошуку за плагіатом, бо для наших студентів є велика спокуса просто десь знайти в Інтернеті відповідь на питання і скопіювати, навіть часом трошки творчо обробивши, з чим я стикаюся не раз, будучи викладачем на програмі. Тому, щоб цього не було мусимо по-перше застосовувати такі програми пошуку плагіату, а друге це покладатися на відповідальність студента, щоб він міг тої спокуси уникнути. Для американських студентів це простіше, бо вони вже виховані у такому дусі, що плагіат це абсолютний ворог і вони легше з цим справляються.

Якщо викладач бачить студента тільки з його листів в Інтернеті, з його відповідей, це обмежує спілкування, але це дає непогану гнучкість у програмі, тому що студент може працювати в той час, коли йому вигідно, він не прив’язаний до лекцій, може навчатися в зручний для нього день і час. Хіба є веб-інари, тоді він змушений бути присутнім так само, як на звичайній лекції.

Навчання на ДМПЕН відбувається в режимі он-лайн.  Розкажіть докладніше  про те, як це відбувається?

–  Сама сторінка зроблена на основі стандартного шаблону для дистанційних програм. Туди люди ззовні, які не записані на програму, мають обмежений доступ. Вони можуть продивитися тільки перелік викладачів та короткий анонс курсів, про що в ньому йтиметься. Якщо ж студент записується, він отримує свій логін і пароль, потрапляє на сторінку і заходить на курс, який обрав. Але для того, щоб ввійти на сторінку курсу він теж має отримати логін і пароль від викладача. На сторінці курсу є матеріали лекцій, які поновлюють щотижня і які студент має прочитати. Це може бути пересканований текст з якоїсь книжки чи стаття з Інтернету, які призначені для розуміння матеріалу і короткий вступ приблизно на дві сторінки про основні моменти лекції. Студент читає коротку анотацію та матеріали, і вкінці подано три–п’ять запитань. Тобто викладач робить точкові зрізи. Питання складені так, щоб викладач міг побачити чи студент зрозумів основні месиджі, які були у матеріалі. І студент он-лайн пише відповіді на питання. Викладач, читає їх і ставить оцінку, також може дати коментар до тих лекцій, якщо бачить, що у відповідях є невеличке недорозуміння або відсутність розуміння.

От у такому режимі відбувається спілкування студента і викладача. Так само на сайті є контакти викладача і студент може вільно написати викладачеві і дещо у нього запитати, якщо його цікавить щось особливе.

Ви надаєте можливість он-лайн навчання на окремих курсах та отримання відповідних кредитів без вступу на саму програму. Для кого передбачене така специфіка отримання знань?

– У кінці закінчення кожного курсу, якщо студент не записався на програму і він не зацікавлений у тому, щоб мати магістерський диплом, то може знайти для себе окремі курси і на них вписатися. Тоді він отримує сертифікат і то лише, якщо йому це потрібно. Тому що людям бувають цікаві деякі аспекти християнської доктрини чи історія християнства, чи христологія, чи літургіка, чи деякі предмети з християнської журналістики. Він тоді бере це суто для себе, для свого внутрішнього розвитку і духовного зростання. У нас на програмі такі речі передбачені, тому я вважаю, що ми є максимально гнучкими з такого боку.

Ви згадували про веб-інари у навчанні розкажіть докладніше про семінари такого типу?

– Це семінар, де студенти і викладач присутні он-лайн.  У викладача стоїть веб-камера він перед нею сидить і читає лекцію – таку, як звичайна стаціонарна лекція. Єдине – студенти бачать його на екрані і чують у навушниках. Після семінару можна задавати запитання, написавши його в чаті. Лектор або відповідає одразу в чаті, або, частіше, озвучує питання, щоб було всім цікаво і дає живу відповідь для всіх.

Можливість навчати у режимі он-лайн дає змогу запрошувати до співпраці викладачів інших міст та навіть країн. Як Ви налагоджуєте таку співпрацю?

– Ми шукаємо багатоконфесійного підходу, намагаємося зробити так, щоб викладачі були різноманітними, щоб студенти могли отримати якнайповнішу картину. Тобто навчання про православ’я велося не від викладача католика, а від православного священика чи просто представника православ’я. Ну і он-лайн навчання дає змогу залучати викладачів зі всієї України і зі світу. Наприклад у нас є викладач Тарас Хомич, який проживає і працює в Лювені і паралельно викладає на програмі. Інша викладачка живе в Римі.

Он-лайн навчання, долучене до світової павутини, дає таку можливість у наш глобалізований час і ми використовуємо всі можливості, які він нам дає.

Як можна стати студентом програми?

– Необхідна умова це наявність бакалаврату. Адже дистанційна програма – це  вже магістерська освіта, паралельна до основної, тому базовий рівень знань, бажано гуманітарний, є необхідним для навчання на програмі. Потрібно також подати анкету, есе на кілька сторінок із мотивацією: чому людина хоче навчатися на Дистанційній магістерській програмі екуменічних наук. І також ми передбачаємо, що студент повинен мати рекомендації від двох людей, один з них це переважно парохіяльний священик. Цьогоріч набір на програму триває до 15 липня.

Для того, щоб мати фахові знання студенти інших магістерських програм один чи два роки навчаються стаціонарно. А наскільки ефективним є дистанційне навчання і скільки часу воно триває?

– Навчання триває два роки. Чотири семестри. Студенти це переважно люди, які працюють. Тому, що ті студенти, які навчаються стаціонарно йдуть на нашу денну магістерську програму екуменічних наук. А в мене на програмі є люди, які працюють і мають сім’ї, їм з часом сутужно. Тому у них навчання трошки затягується, але ми ставимося до цього з розумінням. У цьому теж перевага навчання для студента. Єдине, що я можу сказати – люди, які навчаються на програмі, є дуже цікавими. До того ж он-лайн спілкування, дає змогу побачити, що у них високий рівень знань. Це люди, які самі для себе чимось глибоко цікавляться. Тому я вірю, що навчання є ефективним. Тим більше захист, який у нас відбувся цього семестру показав, що студентка за час навчання, яка мала технічну освіту, показала гарний рівень знань з богослов’я та історії.

Програма унікальна для України, а які аналогічні програми існують за кордоном та як Ви переймаєте їхній досвід?

– Ця програма засновувалась на основі типової програми, які існують на Заході. Але я був в університеті у Римі, який спеціалізується суто на он-лайн навчанні там є різні факультети – і гуманітарні, і технічні. Рівень навчання –  дуже високий, вони багато уваги надають плагіату і дають завдання у такому вигляді, щоб максимально уникнути такої можливості. У гуманітарній сфері це важче зробити, бо там немає формул і графіків, але є програми, які дають змогу контролювати. Вони також виставляють відеолекції. На майбутнє і ми намагатимемося так працювати. Викладати в Youtube відеоролики, це заочна форма веб-інару.

На разі ДМПЕН передбачає дві мови викладання українську та англійську, програми з яким мовленням Ви маєте на меті організувати у перспективі?

– Я відповідаю за україномовну ДМПЕН, о. Роман Фігас відповідає за англомовну програму. В перспективі, якщо вдасться налагодити контакти з Росією можливо буде російськомовна програма. Це не є складно, оскільки всі наші викладачі знають російську мову. Думалося також про відкриття програми французькою мовою, але тут є багато труднощів.

Розмовляла Анна Микуляк

Фото: 1 http://pedpresa.com/blog/amerykanski-vuzy-proponuyut-bezkoshtovne-onlajn-navchannya.html

2, 3 Архів ІЕС

Додати коментар


Захисний код
Оновити

Домашня Церква

dalibor
Дух свідчитиме… Як відомо, в грецькій мові поняття «мученик» передається словом «свідок», таким чин... Безперечно, власні зусилля для самоконтролю важл...
Цінувати. Навчитися цінувати все, що маю. Зберігати внутрішню чистоту і вмиротвореність. Бути в рівн...
dalibor
«Разом із Пеггі Блу ми довго читали «Медичний словник». Це її улюблена книжка. Вона захоплюється хворобами і запитує себе, які...
dalibor
«…Архетип незрячого вказує на втрату самоусвідомлення, западання в сон, відчуття небуття, перетворення в ніщо. Існувати – значить бути видимим.»Джон Галл...
З кожним роком у Львові збільшується кількість сакральних споруд. Сучасні архітектори послуговуються...
Ден пішов добровольцем до Національної гвардії у перших рядах.  Новини про нього ми дізнаємось від його молодшої сестри, яка періодично...
Не так давно «Духовність» проводила інтернет-опитування щодо формату викладання християнської етики в школах. Тема актуальна і цікава, тож в мене...
Англійський письменник Вільям Коллінз колись сказав: "У житті кожної людини, напевно, знайдуться хви...
В наш час дуже часто звучить питання із знаками оклику – в чому моє покликання, як знайти його, ві...
   Очень тяжело говорить о мире во время войны. Еще тяжелее говорить о нем в памятные дни, которые м...
dalibor
«Маловіре! Чого ти засумнівався?», - звернувся Ісус до Петра, коли той, злякавшись сильного вітру, почав потопати. Такий брак певності може...