Нещодавно у Києві відбувався ХІІ Екуменічний соціальний тиждень «Відповідальність VS Популізм», у межах якого відбувся семінар Українського християнського академічного товариства «Ідея Київської церкви: візія і рецепція». Захід, який зібрав духовенство та науковців, для обговорення минулого, сьогодення та майбутнього Української церкви є особливо актуальним з огляду на отримання томосу. Виголошені тези дають усебічне розуміння суті, дефеніції, значення для суспільства та держави, проблем та перспектив розвитку Київської церкви.

 Пропонуємо основні тези з доповідей.

1. Київська церква – києвоцентрична, яка бачить своїм центром Київ і Володимирову купіль. Непорозуміння та конфлікт усередині Української церкви виникає внаслідок нереципіювання. Лише єдність і діалог, за словами ректора Відкритого православного університету Святої Софії-Премудрості, митрофорного протоєрея Георгія Коваленка, дасть змогу розвивати Київську церкву. «Конфлікт – це привід розмовляти і знаходити рішення… Будь-які конфлікти повинні відбуватися в публічному діалозі», – зауважує отець.

2. «Поняття Київської церкви є актуальним для людей Володимирового хрещення, тобто для греко-католиків і православних», – наголошує президент Інституту екуменічних студій УКУ о. Іван Дацько. Однією з основних характеристик Київської церкви є сопричастя, що є водночас ціллю та ідеалом, до якого прагне УГКЦ сьогодні. Повнота православ’я охоплює повноту католичності і навпаки.

3. Київська церква виросла в екуменічній традиції, складова якої Константинополь та Церква Заходу. «Це рівночастя та сопричастя ніколи не зникало, – констатує отець, – хоча і забувалося».

4. «Київська Софіївська церква – це свята земля примирення, прощення, дружби та порозуміння і вона завжди відкрита до вселенської єдності розпорошених дітей по світу» (о. Іван Дацько).

5. Київському християнству, вважає професор Олександр Саган, притаманні такі риси, як універсалізм, антицезарепапизм, антимесіантсво, патріотизм, євангелізм. І воно є невід’ємною ланкою християнської європейської культури.

6. Ідею Київської церкви розробляли греко-католики та православні у другій половині ХХ століття. Але остаточно її час настав, підкреслює Митрополит Переяслав-Хмельницький і Вишневський ПЦУ  Олександр (Драбинко), зовсім нещодавно: коли Україна здобула свою державність, яку підтвердила двома революціями. Київська церква сьогодні – «це ідеологічний тренд, привласнити який би хотілося різним церковним спільнотам або навіть окремим церковним діячам».

7. Київське християнство є цінним для українців не лише тим, що є нашою національною спадщиною. На думку владики, його цінність полягає у євангельському дусі, який проникав і наповнював тогочасне церковне життя та київську культуру.

8. Завдання сучасної Церкви полягає у поверненні до київського досвіду Соборної церкви (Митрополит Переяслав-Хмельницький і Вишневський ПЦУ  Олександр (Драбинко).

9. «Київська церква – це єдність в обряді попри роз’єднаність у євхаристії, яку, на жаль, сьогодні ми маємо», – стверджує викладач Київської православної богословської академії о. Андрій Дудченко.

10. Ідея Київської церкви, яка визнає єдність церков, що походять з Володимирового купелю – це можливість дати новий імпульс міжконфесійному діалогу України. «Але човен Київської церкви допливе до своєї цілі тільки тоді, якщо обпливе всі пороги, з одного боку, мавпування «русского мира», а з іншого – прислужливості ідеології в усій державі» (викладач Трьохсвятительської духовної семінарії УГКЦ, докторант Оксфордського університету Павло Смицнюк).

11. Проблема з візією Київської церкви існує через боротьбу за повноваження та владу (яка церква більш київська). Кожна церква повинна творити спільну візію Київської церкви (науковий співробітник Інституту екуменічних студій УКУ о. Роман Фігас).

12. Київську церкву потрібно розглядати не як мету, а як шлях – ми разом спільно йдемо і спільно стаємо Київською церквою, яка живе не лише на території України (о. Роман Фігас).

Оксана Гоцур

Додати коментар


Захисний код
Оновити

Домашня Церква

dalibor
Дух свідчитиме… Як відомо, в грецькій мові поняття «мученик» передається словом «свідок», таким чин... Безперечно, власні зусилля для самоконтролю важл...
Цінувати. Навчитися цінувати все, що маю. Зберігати внутрішню чистоту і вмиротвореність. Бути в рівн...
dalibor
«Разом із Пеггі Блу ми довго читали «Медичний словник». Це її улюблена книжка. Вона захоплюється хворобами і запитує себе, які...
dalibor
«…Архетип незрячого вказує на втрату самоусвідомлення, западання в сон, відчуття небуття, перетворення в ніщо. Існувати – значить бути видимим.»Джон Галл...
З кожним роком у Львові збільшується кількість сакральних споруд. Сучасні архітектори послуговуються...
Ден пішов добровольцем до Національної гвардії у перших рядах.  Новини про нього ми дізнаємось від його молодшої сестри, яка періодично...
Не так давно «Духовність» проводила інтернет-опитування щодо формату викладання християнської етики в школах. Тема актуальна і цікава, тож в мене...
Англійський письменник Вільям Коллінз колись сказав: "У житті кожної людини, напевно, знайдуться хви...
В наш час дуже часто звучить питання із знаками оклику – в чому моє покликання, як знайти його, ві...
   Очень тяжело говорить о мире во время войны. Еще тяжелее говорить о нем в памятные дни, которые м...
dalibor
«Маловіре! Чого ти засумнівався?», - звернувся Ісус до Петра, коли той, злякавшись сильного вітру, почав потопати. Такий брак певності може...