Так склалося, що українські землі тривалий час перебували у складі інших держав. Тому й релігійний статус української церкви теж змінювався. Якщо говорити про Православну Церкву, то до кінця XVII століття Київська митрополія перебувала під егідою Вселенського патріархату, а опісля потрапила під вплив Московського патріархату та стала залежною від Російської Православної Церкви, яка узурпувала собі владу над Київською Церквою.

Однак з намаганням українців відстояти незалежну державу розпочалося й змагання за автокефалію Української Православної Церкви. Сталося це на початку ХХ століття у період національно-визвольної боротьби українців за незалежність. У 1918 році в Києві було скликано Всеукраїнський Церковний Собор, який, на жаль, перервався через наступ більшовиків.

Через три роки Собор таки відбувся і підтвердив автокефалію УАПЦ. Однак тоді відстояти волю нашому народу не вдалося, тож відповідно й українська автокефалія також була знищена, все священство та активні вірні УАПЦ були заарештовані, заслані й розстріляні НКВС.

Під час Другої світової війни Українську Автокефальну Православну Церкву було відновлено, але після завершення війни єпископат і частина духівництва виїхала за кордон, де УАПЦ продовжувала діяти і діє досі: УАПЦ в діаспорі, Українська Православна Церква США, Українська Православна Церква Канади. Зараз вони перебувають під юрисдикцією Вселенського патріархату.

Зі здобуттям незалежності України, відновилися й намагання створити незалежну Церкву. Ще у 1990 році в Києві відбувся Всеукраїнський православний собор, який затвердив факт відновлення УАПЦ i обрав Патріархом Київським Мстислава (Скрипника). Того ж року Архиєрейський собор Російської Православної Церкви заснував Українську Православну Церкву з широкими правами автономії. Керував на той час УПЦ Митрополит Київський і всієї України Філарет (Денисенко). У 1991 році УПЦ звернулася до Патріарха Московського з проханням отримання повної автокефалії, однак звернення проігнорували, натомість у 1992 році Архиєрейський Собор Української Православної Церкви, змістив з посади Філарета і обрав нового предстоятеля — Володимира (Сабодана). Митрополит Філарет не визнав цього рішення і разом з єпископом Яковом (Панчуком) утворив Українську Православну Церкву Київського патріархату. Так в Україні з’явилося три православні Церкви: УАПЦ, УПЦ КП та УПЦ (МП). Перші дві, як самопроголошені, представники УПЦ (МП) стали називати «неканонічними», а світове православ’я їх не визнавало на офіційному рівні.

Серед державних діячів об’єднати українські Церкви намагався свого часу Президент України Віктор Ющенко. Його ідея була навіть ширшою – Помісна Церква мала на меті об’єднати усіх українських православних християн, включно з УГКЦ. У 2008 році на зустрічі з нагоди 1020-ліття Хрещення Київської Русі Ющенко попросив Вселенського Патріарха Варфоломія І благословити створення єдиної Української Помісної Церкви. Патріарх своє благословення дав, однак юридично сприяти автокефалії українського православ’я не став.

Наступна спроба об’єднання Українських Православних Церков була у 2015 році, одразу після обрання главою УАПЦ Митрополита Макарія. Однак, вона теж провалилася, об’єднавчий Собор УПЦ КП і УАПЦ не відбувся через розбіжності між Церквами у принципах представництва для обрання делегатів.

І ось у 2016 році, напередодні Всеправославного собору на Криті (собор предстоятелів і представників визнаних помісних православних церков з усього світу) Верховна Рада України звернулася до Патріарха Варфоломія щодо надання автокефалії українській Православній Церкві. Це Парламентське звернення стало поштовхом до розгляду Вселенською Патріархією питання автокефалії Православної Церкви в Україні. І, крім того, було підкріплене зверненням Президента України у квітні минулого року. В результаті цих клопотань, у грудні 2018 року, в Києві відбувся об’єднавчий Собор за участю єрархів УПЦ КП, УАПЦ та двох єпископів УПЦ (МП), на якому утворили Православну Церкву України й обрали її предстоятелем митрополита Київського і всієї України Епіфанія (Думенко).

А вже 6 січня Православна Церква України отримала Томос – указ предстоятеля Помісної Православної Церкви щодо деяких важливих питань церковного устрою, яким офіційно проголошена автокефалія Православної Церкви України (ПЦУ). Згідно з цим документом ПЦУ отримала статус митрополії з подальшою можливістю стати патріархатом. Тепер це абсолютно самостійна помісна Церква, яка має всі ті самі права, що й інші Православні Церкви світу і є на одному рівні з ними. Так завершилася «столітня боротьба» українців за самостійну помісну Церкву.

Читайте також: Томос: очікування і реалії

Боротьба завершилася, але становлення Православної Церкви України тільки починається. Попереду ще структурне формування, пошук взаєморозуміння і консолідація не тільки на папері, але й в «умах» вірян. Але це вже зовсім інша історія…

Анна Грапенюк

Фото: https://24tv.ua

http://www.uaoc-diaspora.com/index.htm

https://www.radiosvoboda.org

Додати коментар


Захисний код
Оновити

Домашня Церква

dalibor
Дух свідчитиме… Як відомо, в грецькій мові поняття «мученик» передається словом «свідок», таким чин... Безперечно, власні зусилля для самоконтролю важл...
Цінувати. Навчитися цінувати все, що маю. Зберігати внутрішню чистоту і вмиротвореність. Бути в рівн...
dalibor
«Разом із Пеггі Блу ми довго читали «Медичний словник». Це її улюблена книжка. Вона захоплюється хворобами і запитує себе, які...
dalibor
«…Архетип незрячого вказує на втрату самоусвідомлення, западання в сон, відчуття небуття, перетворення в ніщо. Існувати – значить бути видимим.»Джон Галл...
З кожним роком у Львові збільшується кількість сакральних споруд. Сучасні архітектори послуговуються...
Ден пішов добровольцем до Національної гвардії у перших рядах.  Новини про нього ми дізнаємось від його молодшої сестри, яка періодично...
Не так давно «Духовність» проводила інтернет-опитування щодо формату викладання християнської етики в школах. Тема актуальна і цікава, тож в мене...
Англійський письменник Вільям Коллінз колись сказав: "У житті кожної людини, напевно, знайдуться хви...
В наш час дуже часто звучить питання із знаками оклику – в чому моє покликання, як знайти його, ві...
   Очень тяжело говорить о мире во время войны. Еще тяжелее говорить о нем в памятные дни, которые м...
dalibor
«Маловіре! Чого ти засумнівався?», - звернувся Ісус до Петра, коли той, злякавшись сильного вітру, почав потопати. Такий брак певності може...