Фальш. Озирнись довкола. Що ти бачиш? Кого ти чуєш?

Ти виходиш з дому, йдеш по вулиці, розмірено і спокійно, швидко й нервово – не важливо. Ти просто йдеш, у своїх чи чужих думках, з метою чи без, просто так – не важливо. Зустрічаєш людей, можливо, а можливо – не людей. Зазирни одному з них в очі. Що там? У незнайомця – розгубленість, закритість. Ти його не розумієш, ти його не знаєш. У безпритульного – відчай, розчарування чи, навіть, презирство, відчайдушно показова зверхність. У заможного – гроші. У залежного – пошук. У мажорного – думка інших. У голови, що мигцем зиркає з газетного чи сигаретного кіоску – байдужість і благання «залишіть  мене в спокої». У студента – …

А що в твоїх очах?

Мені часто кажуть, що в моїх очах написано все, про що я думаю, що відчуваю в цей момент. Всього-на-всього один погляд, а насправді – суцільна історія, шквал емоцій. А тепер пригадай розмову з будь-якою людиною. Чи не здається тобі, що в цій розмові був фальш? Тільки не поспішай з відповіддю.

«Усе життя – це театр. А ми в ньому актори». Ця фраза затерта і зігнила, як шкіра довгосамотньої людини, і така ж живуча. З театром все більш-менш зрозуміло, а от щодо акторів… Адже ця професія, здається, має дуже широку палітру відтінків як ніякий інший фах: актори пластичного і драмтеатру, міми, кіноактори, лялькарі, ба навіть маріонетки – теж актори. Таким чином вибудовується своєрідна ієрархія «майстерності», де маріонетки – найслабші. Вони ніколи не стануть вільними, навіть, якщо їм відрізати нитки.

Що ж до залу і глядачів, які обов’язково повинні бути в театрі, бо саме для них і працюють актори, то тут теж існує градація від інтелігентного чи фальшиво інтелігентного партеру до найвищих балконів. Отже, все доволі просто й примітивно. Глядачі, бажаючи «хліба й видовищ», а також втечі від власного Я, приходять в театр, де вони відчувають себе поціновувачами, критиками, словом, вищими, ніж вони є насправді. Актори ж, у свою чергу, сповідують ту ж саму ідеологію й сповідуються у того ж пастиря – особисте Я та його Задоволення. Актори теж відчувають себе вищими від глядачів, бо нібито знають як керувати емоціями власними, а отже – чужими.

Проте ми забули про ще один важливий елемент театру. Але це не дивно, бо про нього всі завжди забувають, а дехто й свідомо нехтує. Дарма. Конферансьє – ось «сірий кардинал» .  На нього ніхто не звертає уваги, але всі залежать від його впливу. Він починає виставу з певним настроєм, оголошує антракт і завершує дійство також з певною не випадковою, а чітко спланованою емоцією. І успіх п’єси більшою мірою залежить не від акторів, а від ставлення «сірого кардинала» до постановки. Його слова є так би мовити ін’єкцією для більшості глядачів, які зазвичай не мають уявлення, як працює ця «кухня».

Логічним буде висновок: тоді до всіх вистав глядач повинен ставитися із захопленням, позаяк всі театри мають власних конферансьє. Так і є, проте театральна трупа їде на гастролі, бере участь у фестивалях, де керують публікою інші конферансьє, а деякі театри взагалі відмовляються від такого собі «пустобреха». У таких випадках функцію «сірого кардинала» бере на себе хтось із залу, а це не завжди виявляється фахівець і «своя» людина. Тоді, як кажуть, fenitalakomedia.

Конферансьє – це блазень, кинутий «на розігрів» публіці. Підкреслюю – блазень, а не клоун. У театрі ніхто – ні глядачі, ні, тим більше, актори – не каже істини. Тільки блазень під маскою «дурника-веселуна» є камертоном правди. Ніби й правду сказав, що головна героїня отримала роль через постіль режисера, а ніби й пожартував. «А мені можна, я ж дурник, я ж блазень». Ось і виходить, що в світі театру правду можна виголосити тільки блазнюючи – розумні почують і зроблять висновки, а далекі так і залишаться далекими, вважаючи блазня звичайнісіньким недолугим клоуном.

Тільки-от є один прикрий, але цілком можливий і реальний варіант: «Коли блазень стає королем – це трагедія для блазня, коли король хворий блазнірством – це трагедія для країни» (цитата з п’єси Неди Нежданої «Одинадцята заповідь»). Блазня ж і всі його слова сприймають як жарт, а короля і все королівське сприймають як правило, наказ. Чи не здається вам, що тут вже смердить, навіть, тхне політикою? Тоді краще зупинимося тут – хто знає, який саме блазень зараз посеред нас.

Повернімося ліпше до наших баранів. Ви ж бо вже пригадали останню розмову, останній погляд? Ну як? Хто був перед вами – актор драмтеатру чи попсова кінозірка, лялькар чи маріонетка, освічений глядач, поціновувач театру чи псевдо-критик? А, може, вам пощастило зустрітися з блазнем?

Додати коментар


Захисний код
Оновити

Наталія Ліхновська
Дух свідчитиме… Як відомо, в грецькій мові поняття «мученик» передається словом «свідок», таким чин... Безперечно, власні зусилля для самоконтролю важл...
Ніна Поліщук
Цінувати. Навчитися цінувати все, що маю. Зберігати внутрішню чистоту і вмиротвореність. Бути в рівн...
Наталія Ліхновська
«Разом із Пеггі Блу ми довго читали «Медичний словник». Це її улюблена книжка. Вона захоплюється хворобами і запитує себе, які...
Наталія Ліхновська
«…Архетип незрячого вказує на втрату самоусвідомлення, западання в сон, відчуття небуття, перетворення в ніщо. Існувати – значить бути видимим.»Джон Галл...
Мартa Гладкa
З кожним роком у Львові збільшується кількість сакральних споруд. Сучасні архітектори послуговуються...
Марія Гаврилишин
Ден пішов добровольцем до Національної гвардії у перших рядах.  Новини про нього ми дізнаємось від його молодшої сестри, яка періодично...
Олена Гриньків
Не так давно «Духовність» проводила інтернет-опитування щодо формату викладання християнської етики в школах. Тема актуальна і цікава, тож в мене...
Ліда Батіг
Англійський письменник Вільям Коллінз колись сказав: "У житті кожної людини, напевно, знайдуться хви...
Марія Голяш
В наш час дуже часто звучить питання із знаками оклику – в чому моє покликання, як знайти його, ві...
Сніжана Зелінська
   Очень тяжело говорить о мире во время войны. Еще тяжелее говорить о нем в памятные дни, которые м...
Наталія Ліхновська
«Маловіре! Чого ти засумнівався?», - звернувся Ісус до Петра, коли той, злякавшись сильного вітру, почав потопати. Такий брак певності може...
Ми рекомендуємо